IT-specialisterna på Discovery laddar om inför vinter-OS i Beijing

Visst känns det som att det var alldeles nyss vi satt bänkade och såg Mondo utklassa allt motstånd i stavhopp, diskushjältarna Daniel och Simon plocka hem både guld och silver och fick bevittna fotbollslandslagets dramatiska kamp om medaljerna? Och ändå är det redan dags för vinter-OS. Aldrig tidigare har två OS gått av stapeln med så kort mellanrum. Vinter-OS i Beijing är precis runt hörnet och vi har fått till en pratstund med Per Häljestam, Nordic Technical Support Manager på Discovery, för att höra om IT-specialisternas uppladdning och förväntningar.

Har du missat reportaget med Per inför sommar OS hittar du det här.

Självklart måste vi börja med att fråga hur IT-driftarbetet kring sommarens OS gick och vad Per och teamet tar med sig för erfarenheter.

– Det gick bra, tack! Vi var 13 personer som jobbade med det runt om i Norden, där alla gjorde ett fantastiskt jobb. Mycket var tack vare att vi hade ett välstrukturerat samarbete över gränserna, inte bara inom Norden, utan även med alla våra kollegor som sitter runt om i Europa men även i Asien.

Per berättar vidare.

– Jag tycker främst att vi fick bevis på hur viktigt det är med planering i god tid. I somras började vi med planeringen några månader före eventet startade och mycket gick åt till att strukturera upp arbetsflöden och utbildning för IT-specialisterna. Denna gång lade vi på ytterligare en månad i förberedelserna och tillsammans med all erfarenhet från i somras så fick vi en bra mix där allt gått ännu smidigare än senast.

Pers team tar hand om IT-driften under världens största sportevenemang, två gånger på ett år

Att sända två OS inom loppet av ett år kräver givetvis mycket av Discovery som organisation, men Per menar också att det finns stora fördelar med att evenemangen ligger så pass tätt i tid.

– Det är givetvis både krävande och häftigt att få jobba med världens största sportevenemang, och dessutom två gånger inom loppet av ett år! För det mesta ser jag dock bara fördelar med det, främst för att vi mer eller mindre har allt förberett och färskt i minnet sen i somras. Vi kommer även att återanvända både inspelade träningar och våra tidigare kommunikationskanaler inom teamet för att säkerställa att alla återigen känner sig varma i kläderna och kan leverera bästa möjliga IT-leverans. Sen är det givetvis tufft för teamet att utföra två event av denna magnitud vid sidan av sina vanliga arbetsuppgifter, men jag är övertygad om att det ger en unik erfarenhet inom arbetslivet samtidigt som vi kavlar upp ärmarna ännu en gång.

Även denna gång sker de olympiska spelen i en helt annan tidszon. Det ställer höga krav på IT-specialisterna med tanke på att IT-avdelningen är öppen dygnet runt under två veckor, plus en vecka före OS startar.

– Här spelar erfarenheten från i somras in, tack vare den så känns det som att allt kommer gå ännu bättre och att vi är ännu mer förberedda denna gång.

Att hitta rätt medarbetare är avgörande

Precis som många andra organisationer har Per och teamet märkt av den stora kompetensbristen inom IT. Bara nu jämfört med i somras upplever Per att konkurrensen om talangerna hårdnat ytterligare.

– Det har generellt sett varit svårare att hitta bra IT-specialister denna gång. Över hela Norden så är marknaden relativt tom på tillgänglig spetskompetens. Just nu så härjar omikron-varianten för fullt, men när vi startade rekryteringsprocessen i början av oktober hade många kontor öppnat upp igen och skulle återgå till det normala. Och det märktes väldigt tydligt att det var mycket svårare att få tag på bra IT-specialister med rätt kompetent och personlighet vid denna period. Några av IT-specialisterna vi haft innan hade redan långvariga uppdrag på annat håll och var således upptagna. Men till slut gick allt bra och vi fick en bra mix av kompetens från i somras samt några nya stjärnskott.

Per jobbar utifrån filosofin om att det inte är en lång meritlista som är viktigast vid rekrytering av IT-specialister, det viktiga är att hitta medarbetare med rätt personliga egenskaper.

– Precis, jag står fast vid att rätt inställning, driv och personlighet är några av de viktigaste byggstenarna för att skapa ett hållbart team. OS är ett väldigt tufft event med många inblandade, får någon då problem med sin dator behöver vi en IT-specialist som lugnt och sansat kan hjälpa användaren effektivt och visa att vi alltid finns där. Den sociala biten är med andra ord väldigt viktig där förberedelser, samarbete och en tillmötesgående attityd är helt avgörande, inte att man har ett lexikon med meriter eller certifikat. Till följd av detta har även en av mina IT-specialister blivit utvald att få åka till Beijing och arbeta på plats inför och under OS vilket känns superkul!

Han fortsätter:

– Allt handlar som sagt om samarbete inom teamet för att ro hela arbetet i mål. Återigen så är det viktigt att ha IT-specialister med rätt inställning, positiv attityd och ett bra driv för att lyckas med IT-arbetet kring ett event av den här storleken.

Återhämtning är inte bara viktigt för idrottare, även IT-specialister behöver vila

Utöver alla förberedelser berättar Per även om vikten av att få ladda batterierna inför ett så stort arbete och även fira framgångar.

– Vi tar med oss alla lärdomar från i somras och passar även på att vara lediga i mellandagarna för att kunna ladda batterierna lite extra inför januari som vi misstänker kommer bli en väldigt tuff period för oss på IT-avdelningen då många datorer ska lämnas ut och kunskap finslipas. Jag tycker även det är väldigt viktigt att fira våra framgångar, så vi brukar ta med teamet och gå på fina middagar ibland för att visa uppskattning att alla gör ett fantastiskt arbete. Det betyder väldigt mycket.

När vi avslutningsvis frågar Per vad han själv ser fram emot mest med OS kommer svaret snabbt!

– Hockey givetvis!

 

 

Per Häljestam
Nordic Technical Support Manager, DISCOVERY

IT-kille från Skövde som har 14 års erfarenhet inom IT-drift och management. Under OS leder jag ett nordiskt team på 13 personer som ska se till att IT-driften flyter på felfritt hos Discovery Networks.