Inget OS utan IT-specialisterna

Olympiska Spelen, världens största sportevenemang! Vi är nog många som längtat. Kanske mer än någonsin efter just detta OS som egentligen skulle ägt rum redan förra året. Nu är det äntligen dags! Efter fem(!) år ska vi äntligen få se världens främsta atleter göra upp om de mest ärofyllda medaljerna igen. Men vilka är det som ser till så att vi kan följa atleterna? Och vilka är de största utmaningarna med att sända världens största sportevenemang? Vi fick en pratstund med Per Häljestam från Discovery Networks som leder det nordiska teamet som ska se till att IT-driften flyter på felfritt under OS.

Att sända Olympiska Spelen är verkligen ingen barnlek. Det ställs stora krav på de personer som ansvarar för att vi ska kunna njuta av spänningen hemma från tv-sofforna. Per berättar om att en av de största utmaningarna är att säkerställa att rätt personer finns på plats för att ge support och stödja de som sköter sändningarna.

– Vår största utmaning var att hitta IT-specialister som var villiga att kavla upp ärmarna och klara av att jobba i ett högt tempo inför och under världens största sportevenemang. Förväntningarna från organisationen var att vi skulle vara tillgängliga dygnet runt på ett rullande schema under förberedelserna inför och under själva Olympiska Spelen, vilket givetvis ställer stora krav på IT-avdelningen. Dessutom är det mitt i sommaren och många vill vara lediga, så att hitta rätt personal har tagit tid och varit en lång process.

För att säkerställa att hitta rätt person till rätt plats har Per och Discovery Networks dammsugit marknaden efter IT-specialister med rätt mindset plus den spetskompetens som krävs för att ro detta projekt i hamn.

Så förbereder sig IT-specialisterna inför OS

Per berättar att förberedelserna börjar redan ett par månader före det att de Olympiska Spelen startar. För medarbetarna på Discoverys IT-avdelning handlar det om att gå kurser och utbildningar i de digitala verktyg som behöver supportas under hela eventet. Det handlar om cirka 25 specialutvecklade applikationer som de behöver skapa dokumentation för och ha en väldigt bred kunskap om. Discovery är i ständig förändring och det kommer nya applikationer hela tiden. Det har varit tuffa och långa dagar eftersom de samtidigt har behövt ta hand om allt det vanliga arbetet som sker på IT-avdelningen. Den pågående coronapandemin har såklart också haft sina effekter på förberedelserna.

– För mig har den främsta utmaningen varit att inte kunna åka runt i Norden och träffa kandidater fysiskt som jag vanligtvis gör. Zoom i all ära, men jag tycker mycket av den mänskliga interaktionen försvinner över digitala möten. Magkänslan för en skräddarsydd och professionell kandidat är mycket lättare att hitta när man sitter runt ett bord i samma rum, även fast jag är glad att digitala möten finns tillgängliga i dessa tider. När det kommer till uppriggandet och onboardingprocessen av våra nya IT-specialister har vi följt alla rekommendationer som hälsomyndigheter i respektive nordiskt land har satt upp. Discovery har varit exemplariskt i detta fall och vi har alltid munskydd på när vi vistas på kontoren, samt håller avstånd till varandra. Mycket av inlärningen har skett digitalt över Zoom med IT-konsulter från hela världen.

Vikten av rätt människor bakom tekniken

Att säkerställa att det är rätt personer som arbetar med att stödja sändningarna kan inte nog understrykas. Per berättar om hur han resonerar kring rekrytering av IT-specialisterna och att hitta personer med rätt personliga egenskaper är a och o.

– Många företag söker personal genom att skriva långa ”önskelistor” vid rekrytering, vilket jag aldrig förstått nyttan av. Jag tror många bra kandidater skräms i väg av sådant. I stället för att leta efter en person som har ett CV proppfullt med meriter letar jag hellre efter kandidater som passar in i mitt team och har rätt mentalitet, tålamod och driv. Jag söker kandidater som vill växa som person och som alltid ger ett ödmjukt och trevligt bemötande till vår personal. Kandidaten måste samtidigt ha viljan att göra det där lilla extra utan att knorra eftersom vi är en organisation som ständigt förändras och våra arbetsdagar skiljer sig mycket från dag till dag. Jag sätter mycket värde på människan bakom tekniken och väljer hellre någon som vill utvecklas, har rätt egenskaper och ger ett gott bemötande än någon som har ett CV lika tungt som ett uppslagsverk.

Personligen förväntar sig Per att det kommer vara en tuff period med arbetet inför och under OS där alla som jobbar med IT kring sändningen kommer behöva kavla upp armarna men samtidigt ha mycket roligt tillsammans. Han beskriver att Discovery är som en stor fantastisk familj där alla hjälps åt.

– I slutändan är jag övertygad om att vi alla kommer utvecklas rejält, både professionellt och på ett personligt plan. Det är i tuffa situationer man utvecklas mest och det är i motvind som drakar lyfter, som man säger.

Jag kan såklart inte låt bli att avsluta med att fråga Per om det är någon gren eller idrottare han ser fram emot att följa extra mycket.

– Jag hoppas att Armand Duplantis tar hem ett guld och att Sarah Sjöström blir dubbel olympisk mästare!

Per Häljestam
Nordic Technical Support Manager, Discovery

IT-kille från Skövde som har 14 års erfarenhet inom IT-drift och management. Under OS leder jag ett nordiskt team på 13 personer som ska se till att IT-driften flyter på felfritt hos Discovery Networks.