Historiskt högt ekonomiskt läge i Stockholm! – Rekryteringsexperterna tipsar: Så lyckas du med tech-rekryteringen

Fyra gånger per år tar Stockholms Handelskammare tillsammans med Konjunkturinstitutet fram Stockholmsbarometern som tar pulsen på det ekonomiska läget. Den senaste rapporten (Q2 2021) visar på ett historiskt högt läge! Aldrig tidigare, sedan mätningarna startade 2003, har ett så högt värde mäts upp. I korta drag kan man säga att detta tyder på att en väldigt stark återhämtning efter pandemin i Stockholm.

Det här väckte min nyfikenhet kring hur det ser ut ute på företagen i Stockholm. Jag bestämde därför träff med några av Wise IT’s rekryteringsexperter för ställa två snabba frågor om läget på arbetsmarknaden. Anna Bergengren, Johan Eriksson och Ken Vu delar med sig av intressanta spaningar och ger sina bästa tips till er som ska rekrytera tech-stjärnor i höst!

Vad ser du som rekryteringsexpert händer på arbetsmarknaden just nu? Vilka snackisar hör du när du är ute och träffar svenska företag nu som du kan dela med dig av?

Anna: Kandidatmarknaden börjar verkligen vakna till liv! Från ett ganska dött läge under våren och sommaren så har massor av kandidater fattat mod och gett sig ut på jobbjakt. Detta innefattar både dem som söker våra olika tjänster, och de som svarar positivt på search och headhunting. Många olag har även hämtat sig nu efter pandemin och vill växa igen. Det märks att de har upptäckt att det gick ju faktiskt rätt bra att jobba hemifrån – framtidens arbetsplatser kommer att erbjuda mer flexibla lösningar, möjligheter till distansarbete, självledarskap och förtroendearbetstid!

 

Johan: Fler kandidater som söker och ett historiskt sett högt kundförfrågningsunderlag. Teorin är att det finns eftersatta behov/önskemål på både kandidat och kundsidan och nu vågar man börja göra något åt detta. Gällande Green-tech/omställning till fossilfritt är min erfarenhet att dessa bolag har en stark dragningskraft gentemot de flesta kandidater.

 

Ken: Efterfrågan på utvecklare är nu ännu hetare än vad det någonsin varit, framförallt på mobilutvecklare (iOS och Android). Sedan har fler bolag öppnat upp sig för att kunna erbjuda distans-arbete, då det nu till och med blivit ett krav från kandidaternas sida. Dessutom har rekryteringen mer blivit en del utav affären eller verksamheten och inte bara en supportfunktion.

Vad är ditt bästa tips till företagen för att lyckas med tech-rekryteringarna i höst?

Anna: Skynda er! Kandidaterna är fler än förut, men det är också de arbetsgivare som vill rekrytera just nu. Låt det inte gå mer än några dagar mellan de olika intervjuerna och slutligen själva erbjudandet, konkurrenterna är sannolikt där och nosar på samma kandidater. Snabba ledtider, samt erbjudanden om flexibelt hemarbete kommer att vara en förutsättning för att lyckas rekrytera i höst.

 

Johan: Att öppna upp för engelsktalande kandidater om man inte redan gjort det samt att anamma en mer kandidatcentrerad process och struktur, i alla fall om man vill ha in kompetensen snabbt.

 

Ken: Jag har tre tips jag skulle vilka ge. Först av allt, lägg extra krut på eran Employer Branding – nuläge och önskekäge. Det är viktigt att det börjar inifrån och ut, och inte tvärtom. Sätta tydlig plan och strategi hur du vill synas och i vilken kanal. Mitt andra tips är att searcha brett och lägg inte alla ägg på en korg. Och sist men inte minst, arbeta med eran interna ambassadör för att skapa en bättre gemenskap och att få fram interna rekommendationer.