Konsultdagbok: En vecka med lösningsarkitekten Stefan

En av de hetaste rollerna på marknaden nu är lösningsarkitekter. Trycket efter dessa är högt och kanske gör det att många överväger det som en möjlig karriärväg. Men hur är det egentligen att arbeta som lösningsarkitekt? Vi har fått följa med IT-konsulten Stefan under en vecka för att få en inblick i hur vardagen som lösningsarkitekt kan se ut. Häng med!

Måndag

Ny vecka, och denna vecka är det sportlov, vilket innebär att jag även vikarierar som förvaltare för systemintegrationer hos kunden. Jag jobbar hemifrån denna vecka. Dagen som förvaltare börjar med att gå igenom integrations loggar, det mesta har gått bra förutom ett licensproblem, och några avvikelser p.g.a. dålig datakvalitet. Licensproblemet skickar jag vidare till supporten, datakvaliteten skickar jag till verksamheten där de får korrigera data manuellt.

Under förmiddagen blir det ett internt avstämningsmöte där vi följer upp föregående veckas leveranser, och planerar denna vecka. Jag hinner även med ett introduktionsmöte med kunden som behöver en ny integration mellan ett nytt HR (HumanResource) system och befintligt Payroll (Lön, tidrapportering och reseräkning) system. Min roll i projektet är dels min vikarierande förvaltningsroll men ska även stå för design av lösning. Jag konstaterar att denna integration är ganska basic, tekniken har vi stöd för så det är ”bara” att integrera så att processer och kvalitet stöds.

Jag bestämmer mig för att ta en liten joggingtur på lunchen, under turen så kommer ett prioriterat mejl från en kund till vår kund som har problem med integrationen. Tar en oplanerad andningspaus och koordinerar upp ett möte till kl 14, med kundens kund, dess IT-leverantörer och resurser hos oss, fortsätter löpturen hemåt. Lunchen käkar jag vid skrivbordet, och läser in mig om problematiken inför mötet jag kallade till.

Mötet som avhandlas på 1 timme resulterar i att vi har satt en plan med uppgifter för vad som behöver göras. Jag får information från min kund att en ny kund till dem har problem. Jag påbörjar felsökning och kan snabbt konstatera att problemet är hos kundens leverantör, så jag ber leverantören vidta åtgärder.

Tisdag

Jag startar med att gå igenom loggar och ber berörda vidta åtgärder. Följer upp de problem som uppstod dagen innan, meddelar status till verksamheten. Jag fortsätter med att följa upp status på gårdagens actions, och ser till så att det är progress på de actions som fortfarande är öppna.

Jag läser på inför mötet gällande integrationen av HR-systemet och skissar ned ett lösningsförslag utifrån de kända och förväntade förutsättningarna. Känner att jag har ett bra underlag till mötet. Under lunchen tar jag en promenad och tänker igenom mötet som vi ska ha efter lunch så att jag inte missat något.

Det är sen eftermiddag och mötet med systemleverantörerna är avslutat. Mitt lösningsförslag kan jag slänga. Det visar sig att mitt förslag inte kommer stödja de förväntningar kundens användare har, det finns avvikelser i processer och information som systemen skall dela med varandra. Det blir att boka upp ett internt möte på onsdag för att följa upp detta.

Onsdag

Som vanligt i min temporära förvaltarroll börjar jag dagen med att gå igenom loggar och hantera dessa. Under förmiddagen har jag ett internt möte då vi diskuterar integrationen av HR-systemet. Vi konstaterar att integrationsmässigt så är det inga problem, men jag vill leverera även så att det blir bra för användarna.

Jag flyttar runt i min kalender och ger utrymme i dag för att skapa en ny design på lösning, komprimerar ihop torsdag då jag vill ha luft i kalendern på fredag, då det alltid är något akut som dyker upp på fredagar.

Innan dagen är slut så har jag presenterat och fått accept på en uppdaterad process, ny design på lösning samt gjort överlämning till projektet.

Torsdag

Jag börjar dagen med att gå igenom loggar och hanterar dessa även idag och passar även på att följa upp gårdagens actions.

Kunden jag jobbar hos nu har en ny stor kund som ska integreras som jag har planerat tid för denna förmiddag. Jag går igenom den information jag fått från kunden och konstaterar att det finns utmaningar med den data som ska hanteras. Jag sätter mig och skissar på en lösning och ställer kompletterande frågor till kunden för att säkerställa att min lösning håller.

Eftermiddagen ägnar jag åt att stötta verksamheten i frågeställningar om kundintegrationer.

Fredag

Oj redan fredag, och en massa luft i kalendern! Sista dagen som vikarierande förvaltare, vilket innebär sista dagen att kolla loggar. Jag stämmer av och uppdaterar status med verksamheten på de olika actions som hanterats under veckan.

Jag har nu fått svar på mina frågor från kunden, så jag uppdaterar lösningsdesignen och lämnar ifrån mig det till utvecklare.

Idag tar jag en lunch på en japansk restaurang med en vän, där vi pratar om vår respektive vecka. Härligt avslut på arbetsvekan!

Under eftermiddagen rundar jag av genom att skriva en statusrapport, gör min tidrapportering och stänger veckan. Nu väntar helgen!

 

Stefan Lindbäck
IT-konsult

Stefan jobbar som lösningsarkitekt, integrationsspecialist och projektledare, med fokus på integrationer mellan IT-system. Han har jobbat inom transportbranschen i över 30 år, varav de senaste 20 åren med verksamhetsstöd där fokus har varit att effektivisera med stöd av processer och IT-system. Hans roller under den tiden har bl.a varit verksamhetsarkitekt, lösningsarkitekt och projektledning. Han drivs av vetskapen om att insatsen han gör är en viktig del för att kunden ska kunna göra framsteg.