Den stora LinkedIn-guiden: Använd LinkedIn som karriäraccelerator!

Att finnas på LinkedIn och gilla något inlägg då och då kan kännas som en självklarhet och något du förmodligen redan gör – men drar du verkligen nytta av plattformens hela potential? Med en uppdaterad, relevant och intresseväckande profil kan du bli hittad av rekryterare som söker efter dina erfarenheter och kompetenser. Du kan också göra mycket mer än så. LinkedIn handlar om professionellt nätverkande och karriärutveckling. De beskriver själva att plattformens uppdrag är att ”koppla samman yrkespersoner från hela världen för att främja deras produktivitet och framgång”.

(LinkedIn kan alltså vara mycket mer än en plattform där du beskriver din cv för att bli hittad för nya jobbmöjligheter.) Du kan:

  • knyta kontakter med fler personer inom ditt eget yrkesområde,
  • inspireras till kompetensutveckling,
  • få upp ögonen för intressanta arbetsgivare,
  • hålla koll på vad som händer i din bransch och inom ditt område,
  • bygga ditt personliga varumärke,
  • göra dig mer synlig för nya jobbmöjligheter,
  • bidra med värde till andra,
  • som rekryterande chef skapa intresse för din arbetsplats.

Här tar vi dig igenom några steg som hjälper dig att få ut ännu mer av LinkedIn som plattform.

Vad gör du här?

Först: Vilka är dina huvudsakliga mål med att vara på LinkedIn? Kanske vill du bara ha dina uppgifter där för att bli hittad och då räcker det med en ordentlig profilgenomgång. Kanske är du ensam i din roll på ditt bolag och vill nätverka med fler kollegor inom samma område? Kanske vill du visa vad du kan och spana efter nya möjligheter? Fundera igenom frågan och ha den med dig när du går igenom punkterna här i artikeln.

Din profilinformation

Grunden är givetvis att din profilinformation är uppdaterad och relevant. Det låter självklart men det gör stor skillnad att du istället för att bara fylla i tillgängliga fält som ett cv, verkligen tänker igenom vad du vill förmedla. Vad utmärker just dig? Vilken nisch vill du ha? Vad vill du lyfta fram just nu?

1. Foto och bakgrundsbild

Fotot är det första som syns när du dyker upp i sökresultat, gillar något eller deltar i diskussioner. Använd en förtroendeingivande bild – det är ganska sannolikt inte samma bild som t.ex. din Facebookbild. Lägg också till en bakgrundsbild. Få har det och det är ett av flera små knep du kan ta till för att sticka ut och förstärka profilen.

2. Yrkesrubrik

Här kan du gärna ta ut svängarna och det ska du göra utifrån ett viktigt nyckelord. Några exempel: ”Webbutvecklare med erfarenhet av e-handel”, ”Drifttekniker med inriktning nät”, ”It-supporttekniker med ambitioner!”, ”Senior nätverksspecialist”.

3. Ort

Ställ in postnumret. Rekryterare som söker upp profiler gör det oftast inom relevanta geografiska områden. Ange postnummer för din hemadress eller där du vill söka jobb.

4. Sammanfattning

Här har du dina absolut bästa möjligheter att ange vilken riktning du vill gå mot yrkesmässigt och vilka som är dina viktigaste erfarenheter relaterat till det. Du kanske jobbar inom IT-support men vill gå mot drift, eller är utvecklare som vill ta nästa steg inom IT-arkitektur eller DevOps. Allt du skriver här är sökbart – se till att få med ord du vill bli hittad på. Sammanfattningen går att göra lång men håll den ganska kort och se den som en intresseväckare. På slutet kan du gärna skriva hur du föredrar att bli kontaktad. Även om du inte är öppen med att du söker nytt jobb kan du sammanfatta dina specialiteter och vilka områden som intresserar dig mest. Kanske har du fått någon utmärkelse? Nämn det här.

5. Cv-delen

Gå igenom nuvarande och tidigare jobb. Skriv både arbetsuppgifter och vad du bidrog till för resultat. Fyll också i relevanta utbildningar, certifieringar, skills & endorsements, språk och annat. LinkedIn ger dig förslag på vad du bör komplettera med.

Några extratips:

  • Lägg till media. Det är möjligt att lägga till dokument, länk, foto, video eller presentation. Det här är ett utmärkt sätt att sticka ut och skapa en tydligare bild av dig. Du kan länka till din nuvarande arbetsplats, din blogg, ett exjobb, din profil på en utvecklarplattform eller kanske en personlig presentationsvideo! Media går att koppla till både sammanfattningen, nuvarande och tidigare jobb.
  • Ändra din Linkedin-URL, antingen till bara ditt namn eller till något som gör att den sticker ut. Urlen kan du gärna använda i mejl, cv i dokumentform, ansökningar m.m.
  • Ställ in att du är öppen för nya jobbmöjligheter. Du kan välja att bara visa det för rekryterare och inte öppet i din profil genom att välja Öppen för/Open for längst upp i din profil, under antal kontakter. Du kan också välja att lägga till en ram till ditt profilfoto för att publikt visa att du söker jobb.
  • Välj vilka fält som ska visas på din profil. Känns någon del mindre relevant för just dig kan du dölja den.

Ditt nätverk

Hur ser ditt nätverk ut i dag? Hur vill du att det ska se ut framåt? Ta ett par minuter och dela in ditt nätverk i några olika kategorier t.ex. tidigare kollegor, personer som jobbar med samma saker som du, personer du pluggat med, personer som inspirerar dig. Hur kan du komplettera ditt nätverk för att nå ut bättre inom din nisch? Dina kontakter påverkar vad du ser i ditt flöde och vad LinkedIn anser att du bör vara intresserad av så här är det relevant att tänka till. Bygg ditt nätverk utifrån de du vill hänga med och synas för.

  • Avsätt en stund för att connecta med personer som du redan nu kommer på att du vill lägga till, t.ex. tidigare kollegor, personer du pluggat med, vänner, kunder, leverantörer, rekryterare som arbetar med dina områden, personer som besökt din profil etc. Ta för vana att skriva ett meddelande när du skickar kontaktförfrågan (går tyvärr inte från mobilappen).
  • Sätt en plan för att t.ex. lägga till 10-20 nya kontakter varje fredag, alternativt 2-3 personer varje dag när du går igenom flödet.
  • Ha som vana att alltid lägg till personer du träffar och kontaktar. Men även personer som besökt din profil, som du ser är engagerade i andras inlägg och aktiva, personer som gillat och kommenterat dina delningar
  • Leta upp influencers och ledare inom de områden du är engagerad i.

Din aktivitet

Du kan göra allt det som står här ovanför men ändå upplevas som passiv och ganska anonym på LinkedIn. Det är först när du aktiverar dig i flödet och i dialoger som du syns regelbundet för andra och som du fortsätter att bygga på dina relationer. Men! Här handlar det inte om att dela, gilla och kommentera allt du ser. Gå tillbaka till dina mål med att vara på LinkedIn och utgå från det. Det skapar större trovärdighet att du engagerar dig inom vissa områden, det blir mer relevant för ditt nätverk och det berättar också för LinkedIns algoritmer vad du är intresserad av.

Skapa en daglig rutin för att skrolla flödet, gilla dina kontakters inlägg, dela vidare och skriva kommentar, frågor eller dela med dig av kunskap. Allt det gör dig synlig i ditt nätverk och utvecklar nätverket vidare.

LinkedIn jobbar efter en prioordning där dina aktiviteter rankas enligt följande.

  1. Dela – dela inlägg vidare och skriv ett eget budskap när du gör det.
  2. Kommentera – Kommentera på andras inlägg, tagga även gärna andra du tror kan vara intresserade eller som du vill ha en kommentar ifrån.
  3. Gilla – Gilla inlägg för att visa LinkedIn vad du tycker är bra plus att dina gillningar visas vidare i ditt flöde

Att dela egna inlägg är såklart väldigt bra. Dela gärna med dig av personliga reflektioner och erfarenheter, ställ frågor, krydda med bild, rörligt och emojis och engagera dig i de kommentarer du får. Du kan också t.ex. tagga personer, företag och ämnen som du tycker är relevant för ditt inlägg.

Sammanfattning:

  • Se till att din profil är uppdaterad, komplett och anpassad efter vad du vill lyfta fram
  • Dela med dig av kunskap och skapa engagemang. Visa vad du gillar.
  • Skapa kontakt och bygg ditt nätverk. Skriv också ett personligt meddelande.
  • Fundera över dina mål med ditt LinkedInanvändande.
  • Markera att du är öppen för nya jobbmöjligheter om du är det.

Maria Legerius
TALENT RELATIONS SPECIALIST

Maria arbetar som Talent Relations Specialist, kandidatansvarig inom Konsult-teamet på Wise IT. Hon brinner för att ge kandidaterna en god kandidatupplevelse i deras jobbsökande från ansökan och fortsatt genom hela rekryteringsprocessen. Att matcha rätt kandidat till nästa steg i deras karriär är en stor drivkraft för Maria och att se till att såväl kandidat som kund är nöjd med resultatet.